RASUAH: GUAN ENG PATUT LETAK JAWATAN KETUA MENTERI PULAU PINANG - ROSNI ZAHARI


KUALA LUMPUR, 29 SEPT  – Merujuk kepada prosiding mahkamah yang akan bermula esok berkenaan tuduhan rasuah ke atas Ketua Menteri Pulau Pinang, saya merasakan ada keperluan untuk YB Lim Guan Eng meletakkan jawatan sebagai Ketua Menteri atau bercuti sehingga semua prosiding ke atas beliau diputuskan oleh mahkamah.

Dalam kes-kes sebelum ini, ramai pemimpin DAP sentiasa mendesak perletakan jawatan pemimpin UMNO dan Barisan Nasional walaupun tidak didakwa di mahkamah dan berdasarkan fitnah semata-mata. Maka, apabila pertuduhan seperti ini berlaku kepada pemimpin kanan DAP, mengapa tiada pemimpin DAP yang mendesak perletakan jawatan YB Lim Guan Eng sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang? Ini membuktikan pemimpin DAP hanya fokus untuk menjatuhkan kredilbiliti pemimpin UMNO dan Barisan Nasional serta tidak konsisten apabila perkara yang sama berlaku kepada pemimpin mereka sendiri. Tindakan mereka yang berdiam diri ternyata merupakan satu tindakan double standard.

Saya dengan ini mendesak agar Lim Guan Eng yang terlibat dalam skandal rasuah dan salah guna kuasa untuk kepentingan diri serta keuntungan peribadi supaya meletakkan jawatan atau bercuti dari bertugas sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang untuk memastikan prosiding mahkamah dapat berjalan dengan lancar tanpa sebarang gangguan.

0 comments: