Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER) ingin menekankan bahawa, KeTTHA dan Suruhanjaya Tenaga sebenarnya tidak telus dalam penetapan tarif elektrik.
Dalam AWANI 7.45 (9 Disember 2015), Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Tenaga telah menyatakan bahawa beliau kurang bersetuju dan komen AWER adalah kurang tepat.
Malangnya, harga gas asli berpaip telah meningkat dan ketelusan dalam harga gas asli berpaip masih tidak wujud.
Di samping itu, pecahan penjimatan sebenar kos bahan api dari tempoh Julai 2015 hingga Disember 2015 tidak ditunjukkan dalam siaran media KeTTHA. Tambahan pula, jumlah penjimatan daripada rundingan semula Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) juga gagal ditunjukkan?
Mengapa data-data ini gagal dikemukakan kepada pengetahuan umum? Penjimatan-penjimatan ini sebenarnya adalah sebahagian daripada kos yang sudahpun dibayar oleh pengguna melalui tarif elektrik. Ini bukanlah duit KeTTHA atau Suruhanjaya Tenaga.
Kos gas asli berpaip ditetapkan pada harga RM 15.20 setiap mmBTU bagi tempoh penetapan tarif elektrik daripada 1 Januari 2014 hingga 31 Disember 2017. Kini, kerajaan telah memutuskan untuk menaikkan harga gas asli berpaip untuk penjanaan elektrik sebanyak RM 3.00 setiap mmBTU hingga mencapai harga RM 18.20 setiap mmBTU berkuatkuasa 1 Januari 2016 (berbanding harga gas asli berpaip RM 15.20 setiap mmBTU yang digunakan untuk penetapan tarif elektrik bagi tempoh 1 Januari 2014 hingga 31 Disember 2017).
Ini akan menyebabkan kos bahan api tambahan kepada tarif elektrik sebanyak RM 560 juta untuk tempoh 6 bulan (Januari 2016 - Jun 2016). Malangnya, Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) dan Suruhanjaya Tenaga tidak menunjukkan apa-apa pecahan komponen kos untuk kedua-dua gas asli berpaip dan gas asli cecair (LNG) sehingga kini.
Berdasarkan Kajian Jaminan Tenaga Kebangsaan (National Energy Security Survey-NESS) oleh AWER untuk mewujudkan data asas mengenai isu-isu berkaitan tenaga, maklum balas pengguna adalah jauh berbeza dengan penerangan yang diberikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Tenaga.
Apabila responden ditanya sama ada mereka ingin mengetahui bagaimana tarif elektrik dan harga bahan api ditentukan oleh kerajaan, 69.94 peratus rakyat Malaysia ingin mengetahui bagaimana tarif elektrik dan harga bahan api ditentukan.
Tambahan pula, apabila responden ditanya sama ada mereka berpendapat bahawa kerajaan telus dalam menentukan tarif elektrik dan harga bahan api, hanya 26.13 peratus rakyat Malaysia berpendapat bahawa kerajaan telus dalam menentukan tarif elektrik dan harga bahan api.
Majoriti 73.87 peratus rakyat Malaysia berpendapat bahawa kerajaan tidak telus dalam menentukan tarif elektrik dan harga bahan api.
Harga pasaran semasa LNG adalah RM 31.317 setiap mmBTU. Walau bagaimanapun, gas asli berpaip tidak akan mempunyai kos tambahan seperti LNG yang terdiri daripada kos menukarkan gas asli kepada cecair, kos pengangkutan dari pelabuhan ke pelabuhan dan kos penukaran daripada cecair kepada gas.
Maka, jawapan Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Tenaga yang menyatakan kenyataan AWER adalah kurang tepat atau tidak tepat adalah salah dan beliau langsung tidak menjawab soalan yang diajukan kepada beliau mengenai pecahan kos-kos bagi gas asli berpaip.
Di samping itu, pelbagai isu-isu yang akan menyebabkan peningkatan kos penjanaan tenaga elektrik pada masa akan datang tidak dielakkan oleh Suruhanjaya Tenaga dan KeTTHA.
Antaranya adalah penganugerahan projek-projek loji janakuasa elektrik melalui rundingan terus dengan memutar belitkan fakta kejuruteraan serta pelanjutan loji-loji janakuasa lama (generasi pertama) yang akan meningkatkan kos bahan api bagi penjanaan tenaga elektrik.
Oleh sebab itu, KeTTHA dan Suruhanjaya Tenaga masih gagal untuk mencapai ketelusan dalam penetapan tarif elektrik kerana pecahan kos input tenaga penting seperti gas asli berpaip masih tidak jelas. Gas asli berpaip merupakan komponen utama dalam kos penjanaan tenaga elektrik selepas arang batu.
Piarapakaran S.
Presiden
Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER)