KERJA KOMUNITI TINGKAT KEPEDULIAN MAHASISWA

Oleh:Kwok Chin Hoe 

Kerja Komuniti Tingkat Kepedulian Mahasiswa Sepanjang semester kedua, tahun ini, sempat bersama empat kumpulan pelajar, tahun pertama, Universiti Malaya (UM) dalam menjayakan projek komuniti yang diadakan di perumahan dan flat kos rendah. Daripada empat kumpulan pelajar ini, dua kumpulan pelajar daripada Fakulti Kejuruteraan, masing-masing satu kumpulan daripada Fakulti Sains serta Fakulti Sastera dan Sains Sosial.

Mereka dikehendaki melakukan projek komuniti, melengkapi 32 jam, sebagai pra-syarat lulus subjek wajib universiti, subjek Jalinan Masyarakat! Sepanjang 6-7 minggu menjalankan program bersama, pelbagai kisah, peristiwa suka, duka, lucu, gembira dan tidak kurangnya juga pengalaman yang memeningkan tatkala mengkoordinasi  kerja komuniti di lapangan untuk para pelajar ini.

Namun, semua itu amat bererti, apabila sesi refleksi, di akhir sesi bersama pelajar-pelajar ini, testimoni mereka membuktikan seperkara penting, penyertaan mereka berminggu-minggu dalam kerja komuniti di lapangan, bukan hanya sekadar 'buat kerja', tetapi telah berhasil merubah peribadi mereka, mentransformasikan sikap individualisme dalam diri mereka kepada altruisme, tingkah laku yang asalnya berfokus pada diri, kini sudah mahu peduli akan nasib komuniti, sedia memberi dan menyumbang kembali masa dan tenaga demi warga tercinta, tahu mengutamakan orang lain!

Inilah contoh generasi akan datang yang kita mahu bentuk dan bina, bukan saja cemerlang dalam bidang akademik, bukan hanya berbicara soal kejayaan diri yang di kecapi, tetapi generasi yang ambil peduli terhadap komuniti di sekitarnya, miliki tanggungjawab sivik yang tinggi, baik tanggungjawab terhadap keluarga, komuniti atau pun negara! Tahniah buat warga pendidik di universiti, moga usaha baik ini terus diwarisi, demi melahirkan generasi mahasiswa dan mahasiswi yang peduli!

Kwok Chin Hoe 
Calon PhD Pembangunan Komuniti, UPM